Tasmaanse Duivels - Reisverslag uit Launceston, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu Tasmaanse Duivels - Reisverslag uit Launceston, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu

Tasmaanse Duivels

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg maja

22 Oktober 2016 | Australië, Launceston

Zowel het inslapen als het ontwaken met het geluid van een rollende branding van de Straat van Bass heeft natuurlijk iets sprookjesachtigs, maar als dit in beide gevallen met regen geschiedt is het wat minder. Direct na het ontbijt stroom afkoppelen en vertrekken richting Georgetown. En hoewel de reisgids aangeeft dat dit één van de oudste stadjes van Australië is, vermeldt deze ook dat de stad ondanks zijn verleden niet bijzonder boeiend is. Lekker laten liggen dus, zeker met de neerkletterende regen. Zuidwaarts over de East Tamar Highway nemen we de brug over de Tamar River en slaan dan direct linksaf om, zoals ons werd aanbevolen, binnendoor naar Grindelwald te rijden. Eerst komen we door het langgerekte dorpje Gravelly Beach, waar alleen maar mooie huizen staan, maar er is ook een General Store, waar we koffie kunnen drinken. Er is een eigenaresse die een bankfiliaal en postkantoor bestiert, een snoepwinkel runt en ook een prima kop koffie met plaatje cake serveert. Tussendoor komen er veel dorpelingen poststukken ophalen en afgeven en zo heeft deze dame een leuke afwisselende job in een plaats waar verder niets te doen is.
Grindelwald is een “gecreëerd” plaatsje dat vroeger door een Nederlander Reinder Vos gebouwd is nadat hij een vakantiereis naar Zwitserland had gemaakt. Alle huizen, winkels en kerkje zijn in Zwitserse stijl gebouwd en fungeren als toeristische attractie. Australiërs schijnen het prachtig te vinden maar op ons komt het wat namaakachtig over. Onze reis naar Launceston vervolgend passeren we de Mathew Brady Look Out waar je een prachtig uitzicht hebt over de gehele Tamar Vallei. Merkwaardig overigens dat zo’n fraaie uitkijkplaats vernoemd is naar een crimineel. Het was daar overigens weer ontzettend koud met een ijzige wind. Even verder op de East Highway komen we een bord tegen met Tasmanian Zoo; we hebben hierover gehoord dat ze daar met succes Tasmaanse Duivels hebben gefokt en besluiten daar heen te rijden. Een aardige maar simpele dierentuin waar van alles wat is, maar net niet compleet. Veel vogels, niet alleen Australische, wallaby’s, emu’s en wat al niet meer. Om half vier werden de Tasmaanse Duivels gevoerd en dat was apart om te zien. Wij vervolgden onze route naar Launceston door een landelijke omgeving waar het inmiddels droog was geworden. Erg veel schapen en vleeskoeien die, zo leek het, ook blij waren dat de regen gestopt was. Caravanpark vlak bij het centrum van deze 2e stad van Tasmanië en morgen gaan we deze nog even bekijken alvorens naar de ferry te vertrekken.