Graan, graan ...... - Reisverslag uit Ouyen, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu Graan, graan ...... - Reisverslag uit Ouyen, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu

Graan, graan ......

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg maja

01 November 2016 | Australië, Ouyen

We laten Lake Fyans achter ons; drie dagen is mooi geweest. Ons reisdoel is Mildura maar bij voorbaat vermoeden we al dat we dit niet halen. Eerst een bezoekje aan Horsham, waar we tijdens ons vorig bezoek ook als eens geweest zijn. Leuke levendige plaats met erg veel winkels, dus ideaal om wat inkopen te doen. Dan via de Henty Highway noordwaarts. We passeren een aanwijzing naar Coopers Crossing, het bekende plaatsje uit de TV serie Flying Doctors. Dat was weliswaar een verzonnen plaatsnaam, maar in werkelijkheid bestaat het plaatsje echt en heet Minyip. Omdat de kans dat we Geoff en Kate daar tegen het lijf lopen nihil is, laten we het rechts liggen. Even pauzeren in Warracknabeal, een leuk klein provinciedorpje met een stadhuis wat zomaar ontworpen zou kunnen zijn door Dudok. Het had veel trekken van diens beroemde ontwerp van het stadhuis te Hilversum. In het door een rijke bewoonster geschonken parkje met speelgelegenheid voor de dorpskinderen even geluncht. Daarna volgt er een lange rit langs eindeloze graanvelden; er lijk geen eind aan te komen en je vraagt je af hoe dit allemaal geoogst moe worden. Om over het ploegen en weer opnieuw inzaaien maar niet te spreken. We passeren een aantal nederzettingen waar de tijd vijftig jaar lijkt te hebben stilgestaan. Tempy bijvoorbeeld komt over als een spookstadje met lege huizen, een oud café en zelfs een kiosk waar ooit een levendige handel plaatsvond. Mocht iemand een uitdaging zoeken dan.....
Uiteindelijk aangekomen in Ouyen, een plaatsje met 1060 inwoners, een grote schapenmarkt, prachtig sportstadion en een knusse plattelandscamping. Geboekt voor één nacht en morgen moet Mildura dan bereikt worden.