Tocht naar de Top - Reisverslag uit Shoal Bay, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu Tocht naar de Top - Reisverslag uit Shoal Bay, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu

Tocht naar de Top

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg maja

20 November 2016 | Australië, Shoal Bay

We besluiten om niet rechtstreeks naar Shoal Bay te sturen, maar via Raymond Terrace en dan de zuidzijde van Port Stephens rustig aan te rijden. Een fraaie rit, eerst weer door dat verbrande Nat. Park en in Raymond Terrace nog wat inkopen gedaan. Aardige plaats, maar meer omdat er veel winkels zijn want verder hebben we er niets bijzonders kunnen ontdekken. Via Williamtown, Salt Ash en Bobs Farm naar Salamander Bay om vervolgens even naar Soldiers Point te rijden. Gaan daar niet helemaal tot aan het einde omdat er een berichtje binnenkomt dat er al ingecheckt is op het caravanpark. Handig want dat scheelt wachten in een eventuele rij. Schitterend Caravanpark en een leuk plekje geheel vrijstaand. Wij zijn er erg vroeg en gaan het plaatsje en strand vast even ontdekken en eind van de middag arriveren Olaf en Claire. Dan realiseren we ons dat het al weer een tijdje geleden is dat we Olaf zagen en Claire nog wat langer terug. Zij even de tent opzetten en daarna even lekker uit eten; zo’n gezellige avond is dan zo weer voorbij.
Zaterdag gaat Olaf al heel vroeg fietsen zodat we op tijd een rondrit kunnen gaan maken. Is natuurlijk wel even lekker rijden in een luxe auto i.p.v. een campervan.
Op de kaart rijden we qua afstand eigenlijk maar een klein stukje, maar daar is dan wel enorm veel moois te zien. Geweldige baaien waar hobby vissers met hun bootjes er op uit trekken en later aan de kant vis staan schoon te maken; eromheen veel pelikanen. Bij elke baai is er ook wel een korte wandeling die we dan ook aflopen. Ook bij Anna Bay naar de enorme duinen geweest waar je een karavaan kamelen ziet lopen. Kortom, een geweldig ontspannen maar wel inspannende dag gehad en ’s avonds gaan we allemaal op tijd naar bed. (dan kun je er op zondag weer op tijd uit) Kunnen de fietsfanaten eerst een stukje fietsen, dan gezamenlijk ontbijten en weer op pad. Olaf en Claire zijn tijdens het fietsen op een bezienswaardigheid gestuit; Tomaree Head. Dit is een berg in het Tomaree National Park waar in WW II een aantal bunkers en radarposten door de Australiërs zijn gebouwd om een aanval van de Japanners te kunnen afslaan. Sinds 1947 niet meer in gebruik maar de paden ernaar toe zijn nu een toeristische attractie en de steile delen vervangen door RVS trappen. Hoogte 161 mtr en de wandeling is dan bijna 5 km e.r. Ongelooflijk mooi met fraaie uitzichtpunten en het was maar goed dat we bijtijds waren want gaandeweg de dag komen er erg veel toeristen deze attractie die qua uitzichten in de top 10 staat bezoeken. Die moeten er dan wel wat voor doen natuurlijk.
Dat maakt natuurlijk hongerig maar in Shoal Bay ontdekten we een leuk tentje waar je een All Day Bacon and Eggrol kon nuttigen, waarbij je dan ook nog een kop koffie geserveerd kreeg! Daarna lekker naar het strand gegaan en nog wat tijd doorgebracht met zwemmen en zonnebaden; onze noeste werkers uit Sydney moesten op tijd weg want moeten morgen weer aan de arbeid. En wij? Hebben besloten hier nog twee dagen langer te blijven en nog wat wandelingen te doen. Ons oorspronkelijke plan was om weer de Blue Mountains in te gaan om daar de wandeling in de Grand Canyon nogmaals te lopen, maar waarom zullen we een dag reizen als we hier wandelingen die we nog niet gelopen hebben kunnen doen?