Goulburn, woensdag 28 sept. - Reisverslag uit Goulburn, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu Goulburn, woensdag 28 sept. - Reisverslag uit Goulburn, Australië van maja loogman - WaarBenJij.nu

Goulburn, woensdag 28 sept.

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg maja

28 September 2016 | Australië, Goulburn

De plaats Goulburn ligt op de route van Sydney naar Canberra en trekt veel bezoekers omdat het een aardige onderbreking is op een vrij lange trip.
Na een ongelooflijk koude nacht (gevoelstemp. 0 graden) vroeg opgestaan en de stad in. Eerst toch maar shoppen om winterondergoed aan te schaffen. Daarna een stadswandeling gemaakt en de lunch gebruikt bij het Rocky Hill War Memorial Museum, dat we daarna ook bezocht hebben.
Goulburn werd eerst beschreven als onbewoonbaar en nutteloos, maar werd door het Murrumbidge-irrigatieplan een vruchtbare boomgaard. Het is tegenwoordig een groot regionaal centrum met o.a. een gezonde wolindustrie. Natuurlijk heeft het een eigen Gerechtsgebouw, dat in 1887 geopend werd; een mooi Victoriaans gebouw dat in Italiaanse stijl is opgetrokken.
Verder staan er ook wat kerken, o.a. de enige in groen zandsteen opgetrokken kathedraal ter wereld en een Anglicaanse kathedraal waar Queen Victoria destijds een bisschop heeft benoemd waardoor Goulburn Australiës eerste “inland city” werd.
Toevallig ontdekten we het War Memorial dat in het kader van het feit dat 100 jaar eerder WW1 begon in 2014 fraai gerestaureerd is. Mooi hoe men vervolgens de aandacht over beide wereldoorlogen verdeeld heeft. Het aanpalende museum(pje) gaf een aardig beeld van de vrijwilligers uit de streek die in Europa het leven lieten. De tentoonstellingen wisselen regelmatig en de vriendelijke suppoost vertelde dat de vorige collectie specifiek over België ging en dat deze vorige week door de Belgische ammabasadrice afgesloten was. Uiteraard met een indrukwekkende speech.

• 29 September 2016 - 12:12

Charlotte:

Dat ondergoed zou ik ook gekocht hebben. Dan weet je tenminste zeker dat het niet meer gaat vriezen.
    Goede reis.

• 29 September 2016 - 14:18

Marijke:

Fred, je hebt natuurlijk al heel wat ervaring met links rijden, dus dat gaat zeker goed komen! Het zal ongetwijfeld even wennen zijn, want je moet er waarschijnlijk in het begin goed je hoofd bij houden en zeker op rotondes! Hier zijn de nachten ook al aardig aan de koele kant, maar gelukkig nog geen nachtvorst, laat dat nog maar een paar maanden wegblijven. Hier hopelijk nog lang geen thermo ondergoed nodig? Wel lachen dat je daar winterondergoed hebt moeten kopen, vast niet op gerekend? Wij hebben hier toch wel mooi nazomer weer. Zeker verleden week, nu iets minder, als we de weergoden mogen geloven wordt het volgende week weer 20 graden! Jullie komen al aardig op gang al weer mooie dingen gezien. Mooi die historische gebouwen. Oude gebouwen en monumenten vind ik altijd indrukwekkend. Mooi dat die als het nodig is gerestaureerd worden en zo behouden blijven! Maja, gaat het goed met je knie? Hopelijk wordt je niet belemmerd met de dingen die jullie doen?
    Groetjes, Marijke en er wordt me ingefluisterd ook van Herman.

• 20 Oktober 2016 - 11:19

Jolanda:

Hallo Fred en Maja,

Eindelijk een reactie vanuit Beverwijk. Op de één of andere manier hebben wij hier geen mail ontvangen om jullie te kunnen volgen. Gisteren heeft Char dit doorgestuurd. Ik loop dus behoorlijk achter met het lezen van jullie verslagen, maar wat ik tot nu toe heb gezien ziet er héél mooi en goed uit. Het is altijd een plezier om jullie avonturen te lezen. Vanaf vandaag krijgen jullie dus wat meer reactie van onze kant. Geniet verder, dan doen wij dat indirect ook.

Veel groetjes,
    John en Jolanda